2

2


کاشی و سرامیک دو پایه اصلی صنعت ساختمان سازی می باشند. در این مقاله قصد داریم همه چیز درباره آن ها را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

بزای دانستنهمه چیز درباره کاشی و سرامیک به این ستیت مراجعه کنید.

امروزه پوشش‌های مختلفی برای کف و دیوارها استفاده می‌شود اما برای انتخاب یک پوشش مناسب برای کف و دیوارهای ساختمان خود باید همه موارد را در نظر بگیرید.

البته سرامیک علاوه بر کاربردش در کف و نما و دیوارهای ساختمان در تولید وسایل بهداشتی و مصالح ساختمانی نظیر آجر سفال‌های تزئینی داخل و خارج، سفال‌های بام، کانال‌های فاضلابی و سفال‌های ضداسیدی نیز کاربرد دارد.
یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از کاشی در معماری ساختمان بهداشتی بودن آن نسبت به سنگ و سیمان و سایر مصالح است و دیگر اینکه کاشی و سرامیک عایق رطوبت هم هستند.یک کاشی خوب باید به نحوی باشد که تغییرات ناگهانی درجه حرارت را بین 20 تا 100 درجه به خوبی تحمل کرده و دچار ترک در بدنه یا لعاب نشود در غیر این صورت این کاشی کیفیت مناسبی ندارد. اندازه کاشی هم در صورتی که برای کف و دیوار مورد استفاده قرار گیرد، باید در ابعادی کمتر از 20×20 و یا 10×20 تا 50 در 50 سانتی متر تولید شوند. یکی از جذابیت‌های بصری کاشی و سرامیک تنوع بی نظیر طرح و رنگ آن است که شما از این حیث حتی ممکن است دچار سردرگمی هم بشوید.

کاشی و سرامیک

 

تفاوت ها و شباهت های کاشی و سرامیک

نقش مهم و کاربردی کاشی ها و سرامیک ها بر همگان کاملا عیان است.هیچکس نمی تواند منکر نقش اساسی آن ها در صنعت ساختمان سازی شود.

اما به راستی این دو چه تفاوت ها و چه شباهت های با هم دارند؟

به چند مورد زیر توجه کنید:

  • از شباهت های این دو می توان به استحکام و مقاومت زیادشان در برابر سرما و گرما و حتی ضربه اشاره کرد.
  • از تفاوت ها نیز می توانیم به نوع استفاده آن ها اشاره کنیم که کاشی بیشتر در دیوار مورد استفاده قرار می گیرد و سرامیک برای پوشاندن کف

به تازگی پژوهشگران موفق شده‌اند با استفاده از نانو ذرات نقره نوعی از کاشی و سرامیک آنتی باکتریال تولید کنند که برای استفاده در مکان‌های بهداشتی ساختمان بسیار مناسب است و از رشد باکتری و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. این نانو ذرات در لعاب کاشی و سرامیک ترکیب شده و پوشش آنتی باکتریال به کاشی و سرامیک می‌دهند و در مکان‌های مرطوب استفاده از آنها تا حد قابل توجهی رشد باکتری و میکروب را کاهش می‌دهد.

یکی از انواع کاشی، کاشی پرسلانی است که در شرایط ویژه‌ای از جمله فشار پرس بالا و دمای پخت بالا تا حدود 1250 درجه سانتیگراد تولید می‌شود که موجب استحکام بالا و جذب آب پایین آن می‌گردد و نسبت به کاشی‌های معمولی مستحکم‌تر هستند. این کاشی‌ها در ابعاد 40×40، 30×60، 66×33، 60×60، 120×60 تولید می‌شوند.

کاشی پرسلان

کاشی‌های پرسلانی خود به دو دسته پولیش خورده و بدون پولیش تقسیم می‌شوند و کاربرد اصلی آنها در فضاهای خارجی نظیر کف حیاط، پارکینگ و نمای ساختمان می‌باشد، چرا که به دلیل ویژگی‌های فنی خاص در فضاهایی که در معرض تردد زیاد یا آب و هوای متغیر (سرد و یخبندان) می‌باشند، کاملا مقاوم است و همین طور جذب آب آن هم کمتر از سایر پوشش‌ها می‌باشد. در مقایسه با سنگ طبیعی، کاشی پرسلانی از یکنواختی بالایی برخوردار است و دربرابر مواد شیمیایی مثل اسیدها و بازها مقاومت بهتری دارند، هم چنین به دلیل ضخامت کمتر نسبت به سنگ نصب آن راحت تر است و بار مرده کمتری به ساختمان تحمیل می‌کند و روش نصب آن هم از نوع ریلی و بدون ملات است، بنابراین آسیب‌های احتمالی کمتر می‌شود و نصب آسان‌تری دارد.

کاشی‌های پرسلانی لعاب دار هم چون لعاب آن با روش جدید و خاصی ریخته می‌شود، به دلیل مواد مرغوب لعاب آن ویژگی‌های فنی بهتری نسبت به سایر سرامیک‌ها دارد

یکی از انواع کاشی، کاشی پرسلانی است که در شرایط ویژه‌ای از جمله فشار پرس بالا و دمای پخت بالا تا حدود 1250 درجه سانتیگراد تولید می‌شود که موجب استحکام بالا و جذب آب پایین آن می‌گردد و نسبت به کاشی‌های معمولی مستحکم‌تر هستند. این کاشی‌ها در ابعاد 40×40، 30×60، 66×33، 60×60، 120×60 تولید می‌شوند.

کاشی و سرامیک

مصارف جالب توجه کاشی و سرامیک

کاشی ها قابلیت استفاده در کف سالن را نیز دارند ولی عمدتا از آن برای پوشاندن دیوار سرویس های بهداشتی و حمام استفاده می شود.

سرامیک به هیچ وجه در دیوار مورد استفاده قرار نمی گیرد و همیشه از آن برای پوشاندن کف سالن، اتاق خواب ها، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام استفاده می شود.

مصارف سرامیک به دلیل جلوه ظاهری که دارد، از کاشی بیشتر است.

به خصوص اگر این سرامیک دارای طرح سه بعدی باشد، در این صورت چند برابر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

کاشی لعاب دار یکی از انواع قدیمی کاشی است که بیشتر برای مقاصد تزئینی به کار می‌رود در ایران صنعتگران از اکسید فلزهایی چون قلع، مس، کبالت، منیزیم و آنتیمون برای لعاب کاری کاشی استفاده می‌کردند.این نوع کاشی در سراسر آسیاس جنوبی، آفریقای شمالی، اسپانیا و سایر نقاط اروپا و چین هم تولید و استفاده می‌شود. ایتالیا نیز یکی از پیشگامان این صنعت است. در اصل دلیل لعاب کاری کاشی این است که سطحی درخشنده، صاف، زیبا، ضدآب و ضدمواد شیمیایی داشته باشد.

سرامیک مینیاتوری

نوعی سرامیک به نام مینیاتوری وجود دارد که در اندازه‌های 5/2 در 5/2 سانتی‌متر ساخته می‌شوند دارای رنگ‌بندی متنوع هستند و نصب آنها بسیار آسان است و در هر مکانی قابل استفاده‌اند اما مهم‌ترین کاربردشان در استخر و سونا و محیط‌های بهداشتی است.امروزه اغلب شرکت‌های سازنده کاشی و سرامیک از روش‌های پرس خاک استفاده می‌کنند و مخلوط مواد کاشی را پرس می‌کنند و سپس لعاب زده و در کوره پخت می‌شود، این روش تهیه مدرن کاشی و سرامیک است.

خرید کاشی و سرامیک با قیمت مناسب

برای خرید کاشی و سرامیک با قیمت ایده آل بهتر است مستقیما به مراکز عرضه کننده این دو کالا مراجعه کنید و مذاکره خوبی با صاحبان شرکت ها داشته باشید.

اگر برایتان مقدور است به یزد و میبد سفر کنید تا به طور مستقیم و به مقدار قابل توجهی بتوانید کاشی و سرامیک تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید.

اگر مستقیما از ایشان خرید کنید خیالتان از بابت کیفیت این محصولات نیز تا حد زیادی راحت خواهد شد.

کاربرد کاشی و سرامیک

یکی دیگر از پرکاربردترین مصالحی که در ساختمان‌سازی از آن استفاده می‌شود کاشی و سرامیک است که خود انواع متعددی دارد و در قسمت‌های مختلف یک ساختمان ازجمله آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، حیاط، پارکینگ و حتی نمای ساختمان، گلخانه و حوض‌های تزئینی کاربرد دارند.
به طور کلی از ویژگی‌های مثبت سرامیک مقاومت فیزیکی بالا و مقاومت دربرابر یخ‌زدگی می‌باشد، یکی دیگر از ویژگی مهم آن ضدحریق بودن آن است و اینکه در برابر آتش تغییر شکل نمی‌دهد، با گذشت زمان تغییر رنگ نمی‌دهد و در برابر اشعه خورشید هم مقاوم است.

کاشی و سرامیک تفاوت چندانی ندارند، لعابی که روی قسمت سخت کاشی را می‌پوشاند و شکل زیبایی به آن می‌دهد، می‌تواند از جنس‌های مختلفی باشد که اگر از سرامیک باشد به آن کاشی سرامیک یا سرامیک گفته می‌شود. البته در گذشته ابعاد کاشی‌ها هم کوچک‌تر از سرامیک بود، اما الان کاشی‌ها هم در ابعاد گوناگون و متنوعی تولید می‌شوند.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *